OMEPRAZOL

Omeprozal ya da omeprol olarak geçen bu ilaç; mide, reflü, onikiparmak bağırsağı ve yemek borusu ülseri önlemesinde ve tedavilerinde kullanılan bir proton pompası inhibitörleri grubuna dahil olan bir ilaç türüdür. İlacın etken maddesi olan omeprazol midenin üretmiş olduğu asit miktarını azaltır, hazımsızlık, mide ekşimesi, yutma güçlüğü ve inatçı öksürük gibi meydana gelen semptomları hafifletir. Omeprol’ün uzun zamanlı kullanımında B12 vitamini eksikliği gibi bazı etkenlere sebep olabileceği için hastanın düzenli bir şekilde takip edilmesi gerekmektedir. İshal ya da kabızlık, baş ağrısı, gaz, kusma ve bulantı, baş ağrısı ilacın yangın olarak bilinen yan etkileridir. İlaç piyasada enjektabl flakon ve kapsül olarak satışa sunulmaktadır.

Omeprozal Nedir?

Omeprozal yemek borusu ve belli mide tedavilerinde kullanılan bir ilaçtır. Etken maddesi olarak omeprazol, proton pompası inhibitörleri ilaç gurubunda yer alır ve midede bulunan asit miktarını azaltıp tedavi etmesinde yardımcı olur.

Omeprozal, yemek borusu ve mide asit hasarını tedavi ederek yutma güçlüğü, inatçı öksürük ve mide ekşimesi gibi meydana gelen semptomları hafifletir. Ayrıca yemek borusu kanseri ve ülserleri de önlemeye yardımcı olmaktadır. Satışa kapsül ve enjektabl liyofilize toz içeren flakon şeklinde sunulmaktadır.

Omeprazol Ne İçin Kullanılır?

Omeprazol ( omeprol) aşağıda belirteceğimiz hastalıkların tedavilerinde kullanır;

Yetişkinlerde;

• Duodenum olarak adlandırılan onikiparmak bağırsağı ülseri
  • Gastrik ülseri ( mide ülseri)
  • Peptik ülseri olarak adlandırılan yemek borusu ülseri
  • Gastroözofajiyal reflü hastalığı tedavisinde
  • Helicobacter pylori isimli bakterinin sebep olduğu mide zarı iltihabı veya ülser tedavisinde ( ekstra olarak antibiyotik tedavisine uygulanabilir)
  • Pankreasın büyümesi sebebiyle midenin aşırı derecede asit üretmesi olarak bilinen zollinger- Ellison sendorumun tedavisinde
  • Mide kanamasının tedavisinde
  • Stres sonrası oluşan ülseri önlemek için kullanılır
  • Hazımsızlık sorunu yaşayanlarda

Çocuklar için;

• 1 yaşından büyük ve 10 kg veya daha ağır kiloya sahip çocuklarda; Görh tedavilerinde kullanılmaktadır.
  • 4 yaşından büyük çocuklarda ve ergenlerde; Helicobacter pylori isimli bakterilerin meydana getirdiği ülserlerin tedavilerinde genellikle antibiyotik ile beraber kullanılmaktadır.

Omeprozal doğru kullanımı nasıldır?

• Kapsülleri yemekle birlikte ya da aç karnına kullanabilirsiniz. Fakat sabah kullanmaya özen gösteriniz.
  • İlacı kullanırken 1 bardak su yardımı ile alınız. Ezmeyin ya da çiğnemeden kullanın.
  • Çocuğunuz ya da siz kapsülleri yutarken zorlanıyorsanız birkaç yöntem ile ilacınızı kullanabilirsiniz. Bunlar şu şekildedir;
  • Kapsülü açarak içini direk yarım bardak suyla tütün
  • Kapsülün içini açarak meyve suyu veya suya döküp karıştırın ve en geç yarın saat içerisinde kullanın. Tüm ilacı içtiğinizden emenin olmak için bardağı yarım su bardağı su ile çalkaladıktan sonra yeniden için.
  • Kapsülün içini elme püresi ile. Karıştırın, fakat tanecikleri ezmeyin ya da çiğnemeyin
  • İlacı kullanırken daima doktorunuzun önerdiği şekilde ve doz miktarında kullanın. Doktorunuza danışmadan doz miktarında değişiklik yapmayın.
  • İlacınızı içmeyi unuttuysanız hatırlayınca hemen kullanın. Fakat bir sonraki doz almanıza az bir zaman kaldıysa unutmuş olduğunuz ilacı kullanmayın. Doz miktarını dengelemek için çift doz almayınız.
  • İlaç laktoz içermektedir. Eğer şekerlere karşı bir hassasiyetiniz bulunuyorsa ilacı almadan önce kesinlikle doktorunuza danışınız.
  • Bu ilacın çok nadiren de olsa görme bozukluğu ve sersemleme gibi yan etkisi oluşabilir. Bu yan etkilerden birisini yaşıyorsanız araç ya da her hangi bir makine kullanmayınız.

Omeprozal doz ayarları

Omeprozal kapsül şeklinde ise kullanımı;

Yetişkinlerde;

• Gastroözofajiyal reflü hastalığının tedavisinde: Önerilen günlük doz miktarı 10 mg’dır. Eğer yemek borunuzda bir hasar bulunuyorsa 4 ila 8 hafta boyunca günde 20 mg almalısınız. Hasar iyi olmazsa ek olarak 8 hafta günde 40 mg olarak uygulayabilirsiniz. İyileşme başlayınca günde 10 mg ile devam edebilirsiniz.
  • Onikiparmak bağırsağı ülseri tedavileeinde: Önerilen günlük doz miktarı 2 hafta süresince günde 20 mg’dır. Eğer İyileşme meydan gelmezse tedaviyi 2 hafta daha uzatabilirsiniz. Ülser tamamen iyi olmazsa 4 hafta daha günde bir defa 40 mg’lık doz uygulayabilirsiniz.
  • Mide ülseri tedavilerinde: günlük doz miktarı 4 hafta süresince günde 20 mg’dır. İyileşme olmadığı takdirde tedaviyi 4 hafta daha uzatılabilirsiniz. Ülser tamamen iyi olmazsa 8 hafta süresince günde bir defa 40 mg’lık doz uygulanabilir.
  • Her çeşit ülserin önlenmesi için: Önerilen günlük doz miktarı günde bir defa 20 mg ya da 40 mg olarak uygulanır.
  • NSAİİ’den kaynaklanan ülser tedavilerinde: Önerilen günlük doz miktarı 4-8 hafta süresince günde tek doz 20 mg olarak uygulanır.
  • Helicobacter pyloriyden kaynaklana ülser tedavisinde ve yeniden önlenmesi için: Önerilen doz bir hafta süreyle 20 mg’dır.
  • Zollinger-Ellison sendromu tedavilerinde: günlük doz miktarı 60 mg’dır. İlacın kullanılma süresine hastanın durumuna göre doktor karar vermektedir.

Çocuklarda;

• GÖRH tedavisinde: 1 yaş ve üstündeki çocuklarda kullanılır ve uygun doz miktarına çocuğun kilosuna göre karar verilmektedir.
  • Helicobacter pyloriyden kaynaklana ülser tedavisinde ve yeniden önlenmesinde: 4 yaştan itibaren kullanılabilir. Doz miktarına çocuğun kilosuna göre karar verilmektedir. Ek olarak hastada antibiyotik kullanılması gerekmektedir.

Omeprozal enjeksiyon şekli;

• Önerilen günlük doz miktarı 1 defa 40 mg’dır.
  • Zollinger-Ellison sendromu tedavilerinde önerilen günlük doz miktarı bir defa 60 mg’dır.

Omeprozal İçeren İlaçlar

Omeprozal içeren ilaçları aşağıdaki gibi sıralayabiliriz;

• Eselan 40 mg – enjektabl flakon
  • Loseprol 40 mg – enjektabl flakon
  • Olmezol 40 mg – enjektabl flakon
  • Omeref 40 mg – enjektabl flakon
  • Erbolin 20 mg – tablet
  • Prosek 20 mg – kapsül
  • Omepreful 40 mg – enjektabl flakon
  • Erbinna 40 mg – enjektabl flakon
  • Demeprazol 20 mg – kapsül
  • Lyomepra 40 mg – enjektabl flakon
  • Omesek 20 mg – mikropellet kapsül
  • Omefix 20 mg – mikropellet kapsül
  • Losec 40 mg – flakon
  • Omex 40 mg – enjektabl flakon
  • Omeprazid 20 mg – kapsül

Omeprozal Fiyatı

Omeprozal’in iki farklı çeşidi bulunmaktadır ve onların fiyatları şu şekildedir;

• Kapsül formu olarak satışa sunulan 14 adet 11,27 lira, 28 adet 15,83 liradır
  • Enjektabl flakon formu olarak satışı sunulan ise 18,21 liradır

Omeprozal Gebelik Kategorisi

Omeprozal’in gebelik kategorisini şu şekilde açıklayabiliriz; gebelerde risk kategorisi C olmakla beraberinde, söz konusu olan ilaç güvenirlik konusunda en çok çalışmaya sahip olan bir ilaç türüdür. Hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalar da doz alakalı olarak embriyonun ölmesine, gebeliğin sonlanmasına sebep olmaktadır. Ayrıca şunu da belirtelim ki yüksek dozlarda fetal toksititeye ve gelişimsel bozukluklara neden olan doğumlara neden olduğu gösterilmiştir. Pek çok çalışmalarda omeprazolün insanlarda güvenirliliği tespit edilmiştir ve yeni çalışmalar da bunu desteklemekte.Poster bak ve arkadaşları da gebe kalmadan önce PPI kullanımı ile artmış olan fetal risk omeprozalde olmadığını saptamıştır.

Bir çok çalışmalarda saptanılan insan verilerindeki güvenilir olması sebebiyle yüksek miktardaki dozlarda görülen hayvan toksisiteleeri göz ardı edilebilir.